Kemalangan jalan raya merupakan peristiwa yang biasanya melibatkan
perlanggaran dua kenderaan atau lebih di jalan raya atau pun di lebuh raya.
Kemalangan di jalan raya biasanya boleh membawa kecederaan dan juga kematian.
Negara kita merupakan antara negara yang mempunyai angka kematian akibat
kemalangan yang tinggi. Mengikut artikel yang dipapar oleh Utusan Online, statistik
menunjukkan jumlah kemalangan membabitkan kenderaan berat meningkat sebanyak
2,491 kes sepangjang tahun 2013. Sebagai memperkukuhkan lagi penyataan tersebut,
punca-punca dan langkah-langkah yang menunjangi permasalahan ini perlu
diperincikan demi kebaikan bersama.
Punca pertama kemalangan jalan raya ialah sikap pemandu atau
penunggang itu sendiri. Hal ini disebabkan pemandu yang bersikap mementingkan
diri,malah tidak sabar ketika berada di jalan raya dan tidak mematuhi jalan
raya. Sebagai contoh, pemandu kenderaan yang memandu kereta dengan laju tanpa
mematuhi had laju yang dibenarkan. Secara tidak langsung, pemandu bukan sahaja
mempertaruhkan nyawa sendiri malah nyawa pengguna jalan raya yang lain. Di
samping itu, sesetengah pemandu yang memandu dalam keadaan mengatuk juga akan
mengakibatkan kemalangan jalan raya. Mereka yang memandu dalam keadaan
mengantuk besar kemungkinan terlelap seketika semasa memandu. Ini akan
mengakibatkan kenderaan mereka terbabas ataupun melanggar kenderaan lain pada
arah yang bertentangan. Selain itu, gelagat penunggang motosikal yang suka
memecut dan memotong kenderaan lain dalam keadaan yang tidak selamat seperti di
kawasan yang sempit, di selekoh, di garisan berkembar dan memotong di sebelah
kiri kenderaan.
Punca seterusnya ialah disebabkan keadaan struktur jalan raya
yang tidak selamat daripada pelbagai aspek. Hal ini demikian kerana terdapat
keadaan jalan raya yang berlubang-lubang, sempit, lampu jalan rosak dan tidak
rata sudah pasti mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya. Bukan itu
sahaja, struktur jalan raya yang berbelok-belok sehingga menyebabkan kenderaan
terbabas atau sukar dikawal. Selain itu, struktur cerun jalan yang curam
meninggikan lagi risiko kerosakan brek. Bagi jalan yang lebar dan luas
pula,keadaan tersebut meningkatkan kecenderungan pemandu memandu dengan laju. Di
samping itu, jalan raya menjadi lebih bahaya ketika waktu hujan turun kerana
air hujan menyebabkan jalan raya menjadi licin dan sukar untuk dikawal jika
pemandunya tidak berhati-hati. Sebagai contoh, di Lebuhraya Timur Barat, struktur
jalan dikatakan kurang berkualiti kerana terdapat banyak kawasan jalan yang
beralun malah banyak kemalangan maut direkodkan.
Selain itu, kelemahan penguatkuasaan undang-undang dan
peraturan juga merupakan punca berlakunya kemalangan jalan raya. Walaupun
Malaysia mempunyai undang-undang dan peraturan yang ketat, serta mampu memberi kesan terhadap psikologi masyarakat tempatan, namun
ketidaktegasan dalam pelaksanaan undang-undang sudah pasti membuka ruang kepada
sesetengah pihak untuk terus melakukan kesalahan jalan raya. Ini diakibatkan
daripada ketidak jujuran segelintir pihak berkuasa yang sanggup menerima
rasuah. Bukan itu sahaja, dendaan dan kompaun sebanyak RM300 bagi kesalahan
seperti memandu melebihi had laju, melanggar lampu isyarat merah tidak berkesan
kerana pemandu mampu membayar jumlah tersebut. Oleh itu, pemandu tidak kentar
melakukan kesalahan di jalan raya.Sebagai kesimpulan, kelemahan dalam penguatkuasaan
undang-undang dan peraturan merupakan salah satu punca berlakunya kemalangan jalan
raya di Negara kita.
Langkah utama untuk mengatasi kemalangan jalan raya ialah mendidik
para pemandu khususnya pemandu pengangkutan awam supaya lebih berdisiplin
ketika memandu. Peratusan tinggi dalam kemalangan jalan raya berpunca daripada
sikap pemandu itu sendiri yang dikatakan cuai ketika berada di atas jalan raya.
Sebagai contohnya, banyak pemandu yang masih menggunakan telefon bimbit ketika
memandu yang secara tidak langsung menyebabkan mereka kehilangan fokus. Oleh itu,
kesedaran tentang kepentingan mengikut peraturan jalan raya perlu hadir dari
dalam diri kerana tanpa kesedaran dalam diri, peraturan yang digubal umpama
tidak bermakna. Kemalangan jalan raya juga dapat dielakkan melalui pendidikan
di sekolah. Sejajar dengan peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya,
begitulah juga halnya dalam usaha untuk mendidik pemandu agar lebih berdisiplin
ketika berada di atas jalan raya. Pihak kerajaan melalui Kementerian Pendidikan
Malaysia sememangnya maklum akan hal ini dan telahpun memasukkan silibus
keselamatan jalan raya dalam pendidikan di sekolah. Secara tidak langsung,
anak-anak yang belajar di sekolah boleh mendapat pendidikan secara langsung
tentang peraturan dan isu-isu keselamatan ketika berada di jalan raya.
Langkah lain yang boleh diambil pula ialah dengan membaiki
keadaan jalan raya di negara kita. Jalan raya yang tidak diselenggara dengan
baik sudah pasti mendatangkan bahaya kepada para pemandu dan juga penunggang
motosikal. Bukan itu sahaja, keadaan jalan raya yang gelap tanpa sinaran cahaya
lampu juga boleh membahayakan nyawa pengguna jalan raya terutamanya pada waktu
malam dan waktu hujan. Umpamanya, kereta yang dipandu laju di lebuh raya akan
serta merta mengelak jalan yang berlubang tanpa melihat cermin pandang sisi.
Keadaan ini memungkinkan kemalangan berlaku jika kenderaan di belakang mengikut
terlalu dekat. Perkara sebeginilah yang perlu dielakkan dalam usaha
mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.
Pihak-pihak berkuasa juga perlu memainkan
peranan masing-masing dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di
negara kita. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Polis Di Raja
Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat Malaysia (SPAD) mahupun
organisasi berkaitan yang lain perlu berganding bahu dalam mengurangkan kes
kemalangan jalan raya ini. Sekatan-sekatan jalan raya serta rondaan secara
berkala mampu mengurangkan risiko kemalangan jalan raya. Selain itu,
pihak-pihak berkuasa itu perlu bertanggungjawab semasa bertugas supaya tidak
menerima rasuah dan memberi peluang kepada sesiapa yang melanggar peraturan
jalan raya tidak dikenakan denda ataupun konpaun. Namun demikian, pemantauan
yang dibuat perlulah secara berterusan dan bukannya mengikut musim kerana
kemalangan boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja.
Sebagai kesimpulan, ia terdapat banyak
langkah yang boleh diambil oleh individu, masyarakat mahuoun negara dalam
mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Oleh itu, semua pihak mesti
berganding bahu untuk mengurangkan kemalagan jalan raya di negara kita.
bvbvv
ReplyDeleteWow amazing
ReplyDeleteB u t o h a n d a
ReplyDeleteS a y a s u k a p o r n
ReplyDelete